Betalingsachterstand
Als u de huur aan het Woningbedrijf, niet op tijd voldoet, dan krijgt u van ons een herinnering. Hiermee proberen wij te voorkomen dat u een huurachterstand krijgt en wij een incassoprocedure moeten opstarten.
Snelle hulp bij betalingsproblemen
Sinds 1 januari 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gewijzigd. Woningcorporaties en woningbedrijven, zorgverzekeraars, water- en energiebedrijven zijn verplicht betalingsachterstanden door te geven aan de gemeenten. Vervolgens neemt de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente contact op met de betrokkenen om samen zo snel mogelijk aan een oplossing te werken. Het doel is om beginnende schulden direct aan te pakken.
De afdeling schuldhulpverlening is bij de gemeente Opmeer ondergebracht in het Wijkteam Opmeer. De preventiemedewerker van het Wijkteam pakt deze meldingen actief op.
Hoe werkt het?
- Heeft u een betalingsachterstand, dan ontvangt u eerst een betalingsherinnering van het Woningbedrijf
- Heeft u het openstaande bedrag na 25 dagen nog niet betaald, dan zijn wij verplicht de betalingsachterstand bij de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente Opmeer te melden
- Wanneer er sprake is van twee of meer verschillende betalingsachterstanden, dan neemt de preventiemedewerker van het Wijkteam Opmeer contact met u op om te kijken naar een haalbare regeling
- De hulp die de gemeente Opmeer aanbiedt is gratis en niet verplicht.